Kształcimy nieszczęśliwych indywidualistów – #RZECZoBIZNESIE

#RZECZoBIZNESIE: Robert Krool: Kształcimy nieszczęśliwych indywidualistów

Grzegorz Balawender, rp.pl, 1.03.2017

Widać mnóstwo indywidualistów na wysokich stanowiskach z pieniędzmi, którzy nie są szczęśliwi – mówi Robert Krool, diagnostyk rozwojowy, szef fundacji LifeSkills, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Krool tłumaczył, że z okresu dzieciństwa mamy wyobrażenia o życiu dorosłym takie, że będę robił to, co lubię, wtedy będę szczęśliwy. – Jak mnie zmuszają, żebym się uczył to mi nie jest dobrze, bo wolę chodzić po łące – mówił. – Pojawia się w nas coś na kształt urojenia, albo mitu, który współcześnie mamy, że jak będziesz robił to, co lubisz to ci się uda. Kłopot polega na tym, że robimy to, co robimy bo się na tym znamy. Niezależnie od tego czy mam dobry humor itp. potrafię to zrobić. Sęk w tym, że za mało rozmawiamy o kompetencjach, a za dużo o marzeniach, kwestiach związanych z „lubię, nie lubię”. A trzeba po prostu zrobić robotę. Liczą się umiejętności – dodał ekspert.

Gość zaznaczył, że od 5 tys. lat sprawa jest jasna czego powinno się uczyć w szkołach. – Na wylocie edukacji ktoś ma być samodzielny i szczęśliwy – wyjaśnił. – Grupa umiejętności związanych z byciem szczęśliwym, nie polega na tym, że uczę się tylko debaty oksfordzkiej, tańczenia w parach, albo występowania publicznego. Potrzebuję jeszcze nauczyć się przeżyć to wszystko. Mogę wziąć udział w rozmowie i nie muszę być ani jej wygranym, ani przegranym – dodał.
Podkreślił, że problem z edukacją jest taki, że kształcimy zbyt dużo indywidualistów. – Indywidualista potrafi być na wylocie samodzielny, tylko jak się popatrzy na ich kariery, to widać mnóstwo indywidualistów na wysokich stanowiskach z mnóstwem pieniędzy, którzy nie są szczęśliwi – mówił Krool.

Według gościa rolą edukacji jest pokazać i w odpowiedni sposób zaprząc do roboty.

Krool tłumaczył, że nam się wydaje, iż jak jest korporacja, jest właściciel to jest porządek. – Jak tego nie ma to nie ma zespołu – mówił. – Polacy jeszcze kształtują w sobie umiejętność budowania zespołów i umiejętność prowadzenia tych zespołów – ocenił ekspert.

Przyznał, że być może problem nie leży w tym, że nie ma ludzi, tylko problem leży w szefie. – Jego nastawienie jest zgoła odmienne od potrzeb danego projektu. On by chciał, żeby go obsłużyć, on by chciał sobie stworzyć kolejny folwark, albo żeby ktoś mu cały czas coś proponował, bo on sam nie jest członkiem zespołu. Tu doszliśmy do sedna prawy: większość szefów w Polsce to nie są członkowie zespołu – podsumował.

Więcej na rp.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź nasze najnowsze wpisy